Tłumiki samochodowe

Układ wydechowy, a w szczególności tłumik końcowy po kilku latach eksploatacji jest kompletnie przerdzewiały i nadaje się tylko do wymiany. Sprawę można załatwić na kilka sposobów. Pierwszy doraźny, polecany tylko w nagłych sytuacjach to zakup specjalnej taśmy, która uszczelnia przedmuch. Jednak skuteczność takiej naprawy jest niewielka, więc można ją polecić tylko w awaryjnych sytuacjach, aby w miarę komfortowo dotrzeć do celu podróży. Drugi sposób to zaspawanie dziury. Nie zawsze jednak naprawa jest skuteczna, gdyż w wielu przypadkach rura lub tłumik są tak przerdzewiałe, że nie ma co spawać. Kolejny sposób to dorobienie układu wydechowego. Jeśli warsztat jest profesjonalny to dobierze odpowiednie średnice rur i tłumiki i nie będzie zakłóceń w przepływie gazów wydechowych. Natomiast gdy zastosuje za duże lub za małe średnice i źle dobierze tłumiki możemy odczuć wyraźne pogorszenie dynamiki. Ostatnim i najbardziej polecanym sposobem naprawy jest po prostu zakup nowego tłumika. Wydatek będzie większy, ale i trwałość większa. Do zdecydowanej większości samochodów zamienniki są wyraźnie tańsze, w niektórych przypadkach dwu-, a nawet trzykrotnie.

Żywotność układu wydechowego zależy nie tylko od jego wysokiej jakości ale również od stanu elementów montażowych, stanu zawieszenia silnika i samochodu, stylu jazdy, jakości paliwa, stosunku przebiegu samochodu do czasu jego użytkowania - im częściej samochód jeździ z zimnym silnikiem (krótkie odcinki) tym szybciej zużywają się elementy układu wydechowego. Układ wydechowy o złej pasowności założony bez użycia past termoutwardzalnych i nowych elementów montażowych może powodować nieszczelność oraz dostawanie się spalin do kabiny pojazdu co może powodować dyskomfort w podróży (bóle głowy), szybsze zmęczenie kierowcy lub nawet utratę świadomości co może doprowadzić do wypadku drogowego.

  • Montaż

    +

    Podstawowym zaleceniem przy montażu układu wydechowego jest jego wykonanie przez wykwalifikowanego mechanika. O jakości układu wydechowego świadczy bowiem nie tylko jakość poszczególnych jego elementów co zależy wyłącznie od producenta układu wydechowego ale w takim samym stopniu jakość poszczególnych połączeń co zależy już wyłącznie od osoby montującej układ wydechowy.
    Tłumik pełni głównie funkcję ograniczającą hałas. W tym celu wykorzystywane są dwie metody: jedna to zwalnianie strug gazu poprzez odbijanie o ścianki, przegrody itp. oraz rozpraszanie gazu za pomocą perforacji wewnątrz tłumika; druga to metoda absorpcji czyli za pomocą umieszczenia wewnątrz tłumika materiału absorpcyjnego podobnego do wełny czy waty szklanej.
    Trzeba pamiętać że im tłumik znajduje się bliżej silnika tym jest poddawany wyższym temperaturom (nawet do 800°C), natomiast im dalej tym bardziej jest narażony na korozję - niższy stopień odparowywania kondensatu (niższe temperatury).
    Tłumik, w zależności od jego eksploatacji, powinien zachować swoje parametry przez minimum 3 lata. Żywotność w dużym stopniu zależy od sposobu użytkowania i tak samochody pokonujące dłuższe dystanse (pozwalające na prawidłowe "odparowanie" tłumika) wykazują dłuższą żywotność układu wydechowego niż te pokonujące krótkie głównie miejskie dystanse.
    Przy wymianie tłumika końcowego należy sprawdzić czy tłumik środkowy nie wymaga wymiany - wydostające się z niego elementy korozji mogą zapchać i uszkodzić nowy tłumik tylny.

  • Jak wybrać tłumik?

    +

    Rynek części oferuje dużą różnorodność tłumików i innych elementów układów wydechowych. Wybór jest więc bardzo duży od najtańszych propozycji producentów kopiujących części oryginalne, poprzez wtórny rynek części oryginalnych aż do najdroższych elementów firmowanych przez producentów samochodów.
    Wybór najtańszego rozwiązania często okazuje się niekoniecznie najbardziej korzystny z punktu widzenia kosztów eksploatacji. Co prawda jednorazowy wydatek może okazać się znacznie niższy niż przy wyborze części oryginalnych ale wpływ źle dopasowanego elementu do podwozia i charakterystyki pracy danego modelu silnika może przynieść z czasem bardzo znaczące straty finansowe.